死者への禱り ~あのころ不幸だった者たちへ~

世の中はお盆休みのシーズンになりました。
お盆は7月15日とその前後ということになりますが、旧暦7月15日を現在の新暦に当てはめますと、だいたい8月20日ごろだそうで、田舎では感覚的な部分を優先して新暦8月15日に行うところが多く、日付優先で7月15日に行うのは東京のほか函館など一部に限られているようです。

さて、お好みによりまして、SONO-COLOアワー情報でございます。
1982(昭和57)年のちょうどいま時分、
8月13日放送の第36回と8月20日放送の第37回の制作メモ(曲目リスト)を
皆様のご高覧に供したい、と存じます。

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●1982(昭和57)年8月13日放送 第36回
タイトル『Die Grandios Illusion』

アバンタイトル 新東宝会社タイトルの鐘の音~「ハリウッドだ!」~20世紀フォックス会社タイトル音楽~MGM会社タイトル ライオンの咆哮~ユニバーサル会社タイトル

番組タイトルにかかって爆発音
ニュース映画の音声 昭和16年12月8日 日本軍真珠湾攻撃 隠忍実に八箇月、日本遂に立つ

1 タイガー・ラグ(Tiger Rag)/ミルス・ブラザース
  1932年「ラヂオは笑ふ」(The Big Broadcast)より
2 四十二番街(42nd Street)/ルビー・キーラー、ディック・パウエル
  1933年「四十二番街」(42nd Street)より

ニュース映画の音声 昭和17年2月15日 シンガポール陥落 パーシバル将軍降伏
ニュース映画の音声 ミッドウェー海戦

3 キャリオカ(Carioca)/ドロレス・デル・リオ
  1933年「空中レヴュー時代」(Flying Down to Rio)より

ニュース映画の音声 東京発空襲
ニュース映画の音声 山本五十六元帥戦死
ニュース映画の音声 昭和18年10月21日 学徒出陣(於・神宮外苑)

4 ブロードウェイの子守唄(Lullaby Of Broadway)/ウィニフレッド・ショウ
  1935年「ゴールドディガーズ36年」(Gold Diggers of 1935)より

ニュース映画の音声 銃後の少国民

5 コンチネンタル(The Continental)
  1934年「コンチネンタル」(The Gay Divorce)より

ニュース映画の音声 攻勢に出る米軍

6 瞳は君ゆえに(I Only Have Eyes For You)/ルビー・キーラー、ディック・パウエル
  1934年「泥酔夢」(Dames)より

ニュース映画・ドキュメントの音声 サイパン陥落~特攻隊~沖縄決戦~ゼロアワー(東京ローズ)~原爆投下

7 フーレイ・フォー・ハリウッド(Hooray For Hollywood)/ベニーグッドマン楽団、ジョニー“スキャット”ディヴィス、フランセス・ラングフォード
  1937年「映都万華曲」(Hollywood Hotel)より

ニュース映画の音声 終戦直後の焼け跡
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この回のテーマは太平洋戦争(大東亜戦争)。
開戦当初、破竹の勢いでインドシナ方面の支配地域を拡大していた日本軍。その軍幹部たちが接収したアメリカ映画「Fantasia」と「Gone With the Wind」を見て「我々はこのような国を相手に戦争をしているのか……」と蒼ざめた、というエピソードをヒントに、
豪華絢爛たる聖林ミュージカルの圧倒的な娯楽性、その完成度の高さと、狂信的レベルの民族主義・国粋主義に骨がらみとなり国家の死へ盲進する日本の状況を対比するという試みで、
個人的には非常に気にいっております。
もちろん私は大日本帝国が一方的・全面的に「悪」であったなどとは考えておりません。あの戦争は先進列強の贓物蔵に手を突っ込んだ、遅れてきた帝国主義国家日本への、それこそ「膺懲」であったことは間違いない。
日本の指導者は彼我の国力の実態を正視し、もっと賢明に立ち回るべきだった。少なくともアジア諸国を味方につけるべきでした。「してやったんだから感謝しろ、日本式を受け入れろ、臣民になれ、資源を渡せ」という傲岸不遜な、高みに立った態度はすべきでなかった。
そのような偽善的・強圧的態度は先進列強のものであって、誇り高き日本人は断じてマネすべきではなかった。
そうじゃないですか?
それと兵に「生きて虜囚の辱めを受けず」と叩き込んできた日本軍幹部で、敗戦時に自決した者がどれだけいたでしょう。私は阿南陸相の自決は帝国軍人として筋目を通した姿だったと理解しています。
また戦後「鬼畜米英」の家来に成り下がった指導者たちがどれだけいたか。情けない限りです。
まったく国家間の戦争なんぞに動員されて、縁もゆかりもない人間同士が殺したり殺されたりすることほどバカらしいことはありません。私は国家の1ユーザーとして、国家には、防衛力の維持と同じくらいに、戦争を回避する努力を常に続けてもらいたい。そう思いますね。

ちなみにこの回のタイトルはドイツ語で「大いなる幻影」という意味です。
なぜドイツ語なのかというと、民主主義であろうがナチズムであろうが、いかな「正義」も「善意」も、戦争の大義名分、国民をその気にさせる理屈は、すべて「幻影」であると言いたかったからです。

John Williams & The Boston Pops Orchestra – Hooray For Hollywood(1989)

The Star Sisters – Hooray For Hollywood(1984)

Richie Cole With Eddie Jefferson – Hooray For Hollywood
from the album “Hollywood Madness”(1980)

Bass – Bob Magnusson
Drums: Les DeMerle
Engineer: Jel Soifer
Engineer [Mix]: Jay Graden
Guitar: Bruce Forman
Percussion: Michael Spiro
Piano: Dick Hindman
Producer: Tim Hauser
Saxophone [Alto]: Richie Cole
Recorded at Home Grown Fidelity Studio, Studio City, Calif. 4-25-79. Mixed at Garden Rake Music, Studio City, Calif.

Richie Cole With Eddie Jefferson – Hooray For Hollywood (Reprise)
from the album “Hollywood Madness”(1980)

Arranged By – Janis Siegel
Bass: Marshall Hawkins
Drums: Les DeMerle
Engineer: Jel Soifer
Engineer [Mix]: Jay Graden
Guitar: Bruce Forman
Percussion: Michael Spiro
Piano: Dick Hindman
Producer: Tim Hauser
Saxophone [Alto]: Richie Cole
Vocals: The Manhattan Transfer(Alan Paul, Cheryl Bentyne, Janis Siegel, Tim Hauser)
Recorded at Home Grown Fidelity Studio, Studio City, Calif. 4-25-79. Mixed at Garden Rake Music, Studio City, Calif.

The Coney Island Chorus Girls – Hooray For Hollywood(1976)

The George Garabedian Players – Hooray For Hollywood
from the album “Hooray For Hollywood”(1968)

Doris Day – Hooray For Hollywood
from the album “Hooray For Hollywood”(1958)

Hooray For Hollywood
Hollywood Hotel(1937)

◆    ◆    ◆

十年位前、ラジオ用の企画で、『軍歌・反戦歌 歌合戦』というのを作ったことがありました。
第1次大戦・第2次大戦・ベトナム戦争に関わる歌の特集で、主戦・反戦交互に流すという構成でありまして、
和戦どちらも、いかに情に訴えるかという点に腐心しており、理屈じゃ人は動かないという悲しき真理を反映している、ということを提示し、嗤いながらも、やがて恐ろしさに震えていただこうという趣向でした。
この企画は「不謹慎」との理由で却下されました(笑)

Diane Renay – Navy Blue(1963/12)
conducted by Charlie Calello

produced by Bob Crewe
Pop Chart Peaks: Music Vendor 5, Billboard 6, Cash Box 6
Diane’s one national top-10 hit.

Phil Ochs – I Ain’t Marching Anymore(1965)

  ※(追記:この動画は削除されました

 
◆    ◆    ◆

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●1982(昭和57)年8月20日放送 第37回
タイトル『あの世でひとりかい ロックンロール盂蘭盆会』

アバンタイトル インタビュー(BGM ザッツ・オールライト・ママ/アーサー“ビッグボーイ”クリューダップ)

1 グッド・ロッキン・トゥナイト/ワイノニー・ハリス
2 ベイビー・レッツ・プレイ・ハウス/アーサー・ガンター
3 ハウンド・ドッグ/ウィリー・メイ“ビッグママ”ソーントン

インタビュー (声・坂本九)
インタビュー (声・佐々木功)
インタビュー (於・バンクーバー)

4 アイ・ラブ・ユー・ビコーズ/アーネスト・タブ
5 フール・サッチ・アズ・アイ/ハンク・スノウ 再録盤
6 今夜はひとりかい?/ドン・ギブソン 再録盤 ~ Yes, I’m Lonesome Tonight/ドディ・スティーヴンス

いかすぜ!この恋/西田敏行(ラスト部分のみ) ♪エルヴィス・フォーエヴァー
いかすぜ!この恋/大滝詠一(ラスト部分のみ) ♪エルヴィス・フォーエヴァー
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こちらは1977年8月16日に急逝したエルヴィス・プレスリーを偲ぶ企画です。
プレスリーがカバーした名曲のオリジナルと、エルヴィスのインタビュー音声、および日本のプレスリーと云われた坂本九、佐々木功のプレスリーに対するコメントで構成しています。
レオンペイン『アイ・ラブ・ユー・ビコーズ』、チャールズ・ハート『今夜はひとりかい?』、それぞれのオリジナルの音源が入手できなかったので、アーネスト・タブとドン・ギブソン(1978年再録盤)でお茶を濁してます。
ドディ・スティーヴンスのアンサーソング「Yes, I’m Lonesome Tonight」は、ドット・レコードのLP『PINK SHOELACES / Dodie Stevens』(写真下)のSide  A 2曲目でした。
LP「PINK SHOELACES」Dodie Stevens

Al Martino – I Love You Because(1963/03/04)

orchestra and chorus conducted by Belford Hendricks
Twelve years after Al’s debut #1 record “Here In My Heart” (see the 1952 Hits Archive), he finally made a return to the U.S. top 10 with this revival of the 1950 Leon Payne country hit.

Swing And Sway with Sammy Kaye – I Love You Because(1951)
vocal: The Kaydets

Al Martino had the most mainstream success with this song in 1963; Elvis famously included it among the 12 tracks in his first LP back in’56; but it had first exploded as a 1950 chart-topping country single performed by its composer Leon Payne. None of the pop cover versions of the time managed to get off the ground, but this Sammy Kaye release is a pretty one, with an arrangement similar to the band’s “Harbor Lights” hit of several months earlier.

Ernest Tubb – I Love You Because(1960)

Leon Payne – I Love You Because(1949)
with String Band

recorded August 11, 1949
The composer of the much-recorded country-pop standard gave us this first version and reached #1 on Billboard’s C&W radio airplay chart in early 1950 (his only national chart appearance). Versions by Ernest Tubb and Clyde Moody also shared in the tune’s initial success that year. Some of us first heard the song in 1956 when Elvis included it in his first LP, and a top-5 version in 1963 revived the career of Al Martino

◇    ◇    ◇

Don Gibson – Are You Lonesome Tonight?
from the album “Starting All Over Again”(1978)

  ※(追記:この動画は削除されました

 

平尾昌章、オールスターズ・ワゴン – 今夜はひとりかい?(1961/04)

  ※(追記:この動画は削除されました

 

Elvis Presley with The Jordanaires – Are You Lonesome To-night?(1960/11/01 stereo mix)今夜はひとりかい?

Elvis spent six weeks at #1 with this 1927 tune, his third consecutive post-Army chart-topper. The song had been recorded over the years by various artists, sometimes as a straight waltz ballad and sometimes including a variation of the spoken interlude heard here. Check out the Blue Barron version in this channel’s 1950 HITS ARCHIVE collection.

Blue Barron and his Orchestra – Are You Lonesome Tonight(1950)
vocal: Bobby Beers and The Blue Notes
narration by John McCormick
セリフ入り。

The song dates back to the 1920s and was recorded over the years sometimes as a straight waltz ballad and sometimes including a variation of the spoken interlude heard here and on the famous Elvis version of 1960.

The Columbians – Are You Lonesome To-Night?(1927)
vocal: Oscar Grogan

recorded in NYC October 10, 1927
One of several 1927 releases of this new ballad with (possibly) Ben Selvin conducting the Columbia house band. The familiar added narrative passage of the song didn’t appear on record until 1928 (by Stanley Kirkby) and was later included in the Blue Barron (1950) and Elvis Presley (1960) hit versions.

Henry Burr with orchestra – Are You Lonesome To-Night?(1927)
conducted by LeRoy Shield

recorded in NYC August 5, 1927
Early 20th Century recording star Burr sings one of several 1927 releases of this new ballad. The familiar added narrative passage didn’t appear on record until 1928 (by Stanley Kirkby) and was later included in the Blue Barron (1950) and Elvis Presley (1960) hit versions.

Vaughn De Leath – Are You Lonesome To-night?(1927)

recorded on June 13, 1927.
Her recording from October 1, 1927 with the Colonial Club Orchestra is on Youtube too.

Charles Hart – Are You Lonesome To-night?(1927)

recorded May 9, 1927
1st Recording
Here is the earliest of various 1927 recordings of the ballad, sung by one of the’old-style’ vocalists of the day. The familiar added narrative passage didn’t appear on record until 1928 (by Stanley Kirkby) and was later included in the hit 1950 Blue Barron and 1960 Elvis Presley versions.

◇    ◇    ◇

Elvis Presley with The Jordanaires – I Gotta Know(1960/11/01 stereo mix)アイ・ガッタ・ノウ
Flip of “Are You Lonesome Tonight”

Cliff Richard and The Shadows and The Norrie Paramor Strings – I Gotta Know(UK single:1960/01 his first versio)
conducted by Norrie Paramor

recorded July 26, 1959
recorded at Abbey Road Studios
1st Recording Of “I Gotta Know”
from the album “Cliff Sings”(1959/11)英Columbia 33SX 1192(mono)
We know the song as the top-20 1960 Elvis hit found on the flip side of “Are You Lonesome Tonight,” though British teen star Richard was first to record it the previous year and include it on the LP “Cliff Sings.” Also commonly available elsewhere on YouTube is his different stereo version, which was recorded only six weeks after this original.

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – Baby Let’s Play House(1955/04/25)

recorded February 11, 1955
with Scotty Moore(guitar) & Bill Black(bass)
released on Sun single 217 on April 10, 1955. Elvis’ first song to appear on Billboard’s country music chart (#5 radio airplay peak, #10 best-seller) was written and first recorded by Arthur Gunter in 1954.

Arthur Gunter – Baby Let’s Play House(1954/11)

recorded November 16, 1954
Quite tame in comparison to the super-charged Elvis treatment recorded some months later, this original version marked Gunter’s only appearance on the Billboard R&B charts, peaking at #12 on the weekly airplay rankings early in 1955.

◇    ◇    ◇

Elvis Presley with the Jordanaires -(Now And Then There’s)A Fool Such As I(1959/03/10)

Update of the 1953 Hank Snow country hit.
Pop Chart Peaks: Music Vendor 1, Billboard & Cash Box 2

Jo Stafford – Now And Then, There’s A FOOL SUCH AS I(1953/01/23)
orchestra conducted by Paul Weston

Elvis’ 1959 version would be familiar to most everyone above a certain age, though the song had originated as a country hit for Hank Snow in early’53. This Jo Stafford pop cover reached #16 juke box and #20 sales. See also Jo’s other hit from this year, “Keep It A Secret.”

Hank Snow, The Singing Ranger and the Rainbow Ranch Boys -(Now And Then, There’s)A Fool Such As I(1952/11)

recorded May 19, 1952
Best-remembered by many for the 1959 Elvis release this original version was a top-five country hit for Hank in early’53 and Jo Stafford also enjoyed a minor’pop’ hit with it at the time

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – My Baby Left Me(1956/05/04)

recorded in NYC January 30, 1956
Like his debut single for Sun Records, this uptempo rocker had been composed and recorded years earlier by blues artist Arthur Crudup. It was issued on the flip side of Elvis’ second RCA Victor single “I Want You, I Need You, I Love You.”

Arthur “Big Boy” Crudup – My Baby Left Me(1951/01)

recorded November 8, 1950
Bearing no small resemblance to his earlier “That’s All Right” (including a lyrical echo at the 1:20 mark), this Crudup tune also found its way to Elvis as the flip side of his 1956 ballad “I Want You, I Need You, I Love You.”

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – Good Rockin’ Tonight(1954/09/22)今夜は快調!

Good Rockin’ Tonight (Roy Brown), CD audio source, recorded September 10, 1954, with Scotty Moore (guitar) & Bill Black (bass), released on Sun single 210 on September 25, 1954. The song was first recorded in 1947 by its writer Roy Brown and became a major R&B hit in 1948 for Wynonie Harris.

Wynonie Harris – Good Rockin’ Tonight(1948)

Written and first recorded by Roy Brown in 1947, this historic rock’n roll precursor, as performed by Wynonie “Mr. Blues” Harris, spent 25 weeks on the rhythm & blues sales and jukebox charts, peaking at #1 on both. Harris had sung with the Lucky Millinder band prior to leading his own group on a series of popular late-40s R&B hits. In 1954 Elvis Presley would famously record “Good Rockin’ Tonight” for his second Sun label single.

Roy Brown – Good Rocking Tonight(1947)
orchestra conducted by Bob Ogden

recorded July 1947
Billboard R&B Chart Peak: 11
Though his was soon eclipsed by the best-selling Wynonie Harris version, composer Brown made the first recording of the blues-rock standard, which was famously covered by Elvis in 1954 for his second Sun release

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – That’s All Right(1954/07/19)

recorded July 5, 1954
with Scotty Moore (guitar) & Bill Black (bass)
released on Sun single 209 on July 19, 1954.
Elvis’ famous debut single (paired with “Blue Moon Of Kentucky”) was of a song written and first recorded in September 1946 by blues singer Arthur “Big Boy” Crudup.

Arthur “Big Boy” Crudup – That’s All Right(1946)

vocal, guitar: Arthur “Big Boy” Crudup
string bass: Ransom Knowling
drums: Judge Riley
recorded September 16, 1946
Arthur “Big Boy” Crudup(vocal, guitar), with Ransom Knowling(string bass) and Judge Riley(drums)
The first in a handful of songs by blues singer Crudup that Elvis would include among his own early recordings

<参考>
Arthur “Big Boy” Crudup – If I Get Lucky(1941)
2度目の引用。

<参考>
Isman Bracey – Fore Day Blues(1928)
2度目の引用。

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – Blue Moon Of Kentucky(1954/07/19)

with Scotty Moore (guitar) & Bill Black (bass)
recorded July 5, 1954
released on Sun single 209 on July 19, 1954.
Elvis’ first single release (paired with “That’s All Right”) was an upbeat 4/4 treatment of Bill Monroe’s 1946 slow bluegrass waltz tune.

Bill Monroe and his Blue Grass Boys – Blue Moon Of Kentucky(1946)
vocal: Bill Monroe

recorded September 16, 1946
Monroe band members Lester Flatt and Earl Scruggs both played on this original waltz arrangement of the bluegrass standard. Then it was in 1954 that Elvis, Scotty & Bill converted it into an energetic 4/4 romp, as heard on their very first Sun record release

◇    ◇    ◇

Elvis Presley with The Jordanaires – (There’ll Be)Peace In The Valley(For Me)(1957/04/11)谷間の静けさ

recorded in Hollywood January 13, 1957
First popularized in 1951 by Red Foley, this Elvis version was one of four inspirational songs issued initially on his “Peace in The Valley” EP and again late in the year as part of the LP “Elvis’ Christmas Album.”

Red Foley with The Sunshine Boys Quartet – Peace In The Valley(1951)

recorded in Nashville on March 27, 1951
released as Decca 46319

Flying Clouds Of Detroit – Peace In The Valley(1946)

recorded May 1946
1st Recording Of “Peace In The Valley”
Unrecorded until 1946, this gospel standard was composed in 1937 by Rev. Thomas A Dorsey under the full title “(There’ll Be) Peace In The Valley (For Me).” It achieved mainstream popularity during the 1950s via recordings by Red Foley and Elvis Presley

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – When My Blue Moon Turns To Gold Again

recorded in Hollywood September 2, 1956
from the album “Elvis”(1956/10)RCA Victor LPM-1382
The Wiley Walker-Gene Sullivan country song of 1941 was among the most popular tunes from Elvis’ second #1 LP, titled “Elvis.” It was also included on the four-track “Volume 1” extended play version of the album which sold so well (thanks in great part to the ballad “Love Me”) that it reached top 10 on the Billboard singles chart.

Wiley Walker and Gene Sullivan – When My Blue Moon Turns To Gold Again(1941)

recorded March 9, 1941
Its composers perform their original version of the song made famous in late 1956 by Elvis, who included it in his second LP for RCA Victor (titled “Elvis”)

◇    ◇    ◇

Elvis Presley – Just Because
Written by Sydney Robin, Bob Shelton, Joe Shelton
Recorded September 1954
from the album “Elvis Presley”(1956/03/23)RCA Victor LPM-1254

Frankie Yankovic and his Yanks – Just Because(1948)
vocal: Frankie Yankovic and Johnny Pecon

This catchy Frankie Yankovic polka was a top-10 jukebox hit on both the pop and country charts in 1948, followed a year later by their all-time sales champ “Blue Skirt Waltz” (see the 1949 HITS ARCHIVE). The much-recorded “Just Because” is often credited to the Shelton Brothers who waxed it in 1933, but it was introduced in 1929 by Nelstone’s Hawaiians and was possibly composed by Sydney Robin.

Shelton Brothers – Just Because No. 3
Decca 5367

recorded 19 February 1937 in Dallas, TX.
Accordion [Uncredited]: Harry Sorensen
Double Bass [Uncredited]: Slim Harbert
Guitar [Uncredited]: Gene Sullivan
Vocals – Bob Shelton
Vocals, Mandolin [Uncredited]: Joe Shelton

  ※(追記:この動画は削除されました

 

Shelton Brothers(Bob And Joe)- Just Because(1935)
Decca 5100

 

追加記事

Thelma Carpenter – Yes, I’m Lonesome Tonight(1960/12)

斉藤チヤ子 – ひとりぼっちのワルツ
Dodie Stevens “Yes, I’m Lonesome Tonight”の日本語カバー

  ※(追記:この動画は削除されました

 

ロス・フーリガンズなるグループがドディ・スティーヴンスの『ピンク・シューレーセス』をカバーしてるのを見つけました。

(2009年10月21日)

追加記事

Neon Trees – Hooray For Hollywood
from the album “Picture Show”(2012)

  ※(略)

 

同名異曲。
(2018年2月26日)

追加記事

Tokyo Rose Arrested – 1945 | Today In History | 5 Sep 18
東京ローズ逮捕(1945/09/05)

British Movietone
2018/09/05 に公開
On September 5, 1945, Japanese-American Iva Toguri D’Aquino, suspected of being wartime broadcaster “Tokyo Rose,” was arrested in Yokohama. (D’Aquino was later convicted of treason and served six years in prison; she was pardoned in 1977 by President Gerald R. Ford.)

(2018年9月5日)

死者への禱り ~あのころ不幸だった者たちへ~」への0件のフィードバック

  1. 板倉弘志

    8月13日放送の回はエアチェックしていたのですがなんかの拍子に消去してしまい
    今は聞くことができないので20日の回を聴きながら書いています。
    13日の回はSONO-COLOの中でも異色の構成だったと記憶しています。
    FM雑誌に1週間遅れで掲載された放送内容にはタイガー・ラグ以外は
    “(SPレコード)詳細不明””(音声)詳細不明”ばかりでずっこけてしまいました。
    銃後の少国民に入っていた「ニッポンよい国清い国 世界に一つの神の国」
    はいまだに耳からはなれません。

    それからプレスリーの回で入っていた佐々木功氏のコメントですが、いままで芸能記者の梨元さんの声と思っていました。(笑)

    今回も貴重なデータごちそうさま

    返信
  2. eiji 投稿作成者

    > 「ニッポンよい国清い国 世界に一つの神の国」

    あのセリフは確か岡本喜八監督の1968年『肉弾』の音声だったと思います。
    岡本喜八らしい細かいカットの積み重ねの一部分で、戦時中の教科書にその文言が本当に記されていたかは、実は私はいまだに確認できてません。
    あるいは当時の教育のテーマを岡本喜八がそのようにひと言で言い表したのかもしれません。

    2000年5月15日、いわゆる「神の国発言」で物議をかもした森喜朗首相(当時)は昭和12年生まれですから、まさしくそういう教育を受けた世代ですね。
    「三つ子のたましい百まで」といいますが、幼少時の教育というのは一生その人を縛るものなのかもしれません。

    返信

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